TARPTAUTINIS KAUNO KARILJONO MUZIKOS FESTIVALIS | 2024
Pasitikime rudenį didingame varpų gaudesy!
Kaune skambėsiantis jau aštuntasis Tarptautinis Kauno kariljono muzikos festivalis kviečia tiek ištikimiausius kariljono muzikos gerbėjus, tiek visus, nekantraujančius susipažinti su šio įspūdingo instrumento muzikos galia, pirmąjį rugsėjo savaitgalį praleisti jaudinančiame varpų gaudesyje.
Iš Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelyje įsikūrusio kariljono bokšto lankytojus sveikins muzikos meistrai iš Belgijos, Olandijos, Lenkijos ir Lietuvos. Tai išskirtinė proga išgirsti varpais suskambančius garsiausius klasikos kūrinius, džiazo ir pop muzikos melodijas. Lankytojų taip pat laukia originalios ir niekur negirdėtos kompozicijos, papildytos elektrine gitara bei balsu.
Festivalis NEMOKAMAS.
RUGPJŪČIO 31 D. ŠEŠTADIENIS
PROGRAMA
Le Quattro Stagione / Keturi metų laikai
Italų kompozitoriaus Antonio Vivaldi kūrinys „Keturi metų laikai“ yra klasika, kurią nuostabiai galima perteikti kariljono varpų garsais. Belgų kariljonininkas Jan Verheyen festivalio metu atliks visas šio muzikinio šedevro dalis. Klausytojai bus pakviesti pajusti kiekvieno metų laiko dvasią: žiemos šaltį ir sniego trapumą, pavasario lengvumą ir džiugesį, vasaros šilumą ir spalvingumą bei rudens audrų melancholiją.
KŪRINIAI PAGAL EILIŠKUMĄ:
Antonio Vivaldi (1678-1741)
(arr. Arie Abbenes)
1 La Primavera / Pavasaris
Allegro
Largo
Allegro
2 L’estate / Vasara
Adagio non molto
Adagio
Presto
3 L’autunno / Ruduo
Allegro
Adagio molto
Allegro
4 L’inverno / Žiema
Allegro non molto
Largo
Allegro
APIE
Jan Verheyen yra Haselto ir Neerpelto miestų kariljonininkas bei eksperimentinės varpų muzikos laboratorijos „Bells Lab“ įkūrėjas. Inovatyvus požiūris į įvairių žanrų muziką leidžia Jan kurti ir pristatyti projektus, kurie įtraukia plačią auditoriją – nuo teatro ir šokio pasirodymų iki mokymų bei didelio masto renginių. „Bells Lab“ taip pat organizuoja seminarus ir rengia varpų muzikos edukacijas mokyklose.
Svarbiausias Jan įrankis, padedantis įgyvendinti visas jo idėjas, yra mobilus kariljonas. Šį instrumentą atlikėjas naudoja tiek patalpose, tiek lauke.
Jan Verheyen muzikos studijas baigė Karališkojoje kariljono mokykloje Mechelene, taip pat mokėsi Nyderlandų kariljono institute Dordrechte. 2019 m. jis įgijo muzikos magistro laipsnį Luca Arts Leuvene. Atlikėjas yra labai paklausus koncertmeisteris tiek Belgijoje, tiek už jos ribų, o taip pat dėsto kariljono meną Karališkojoje kariljono mokykloje Mechelene bei Molo ir Šiaurės Limburgo akademijose.
PROGRAMA
Nuo folkloro iki klasikos
Koncerto metu atlikėja su klausytojais nori dalintis savo mėgstama muzika bei įprasminti šiems metams svarbias sukaktis. Urtė skambins įvairius lietuvių folkloro, Europos neoklasikos kompozitorių kūrinius. Išgirsite ištraukas iš belgų ir amerikiečių kompozitoriaus ir kariljonieriaus Geert D'hollander originaliai kariljonui skirto kūrinio - “Ludus Modalis”. Išskirtinis, svarbus šio koncerto akcentas - dviejų Kauno miestui svarbių sukakčių minėjimas. Nacionalinės premijos laureatas kompozitorius ir ilgametis Kauno kariljonierius, kariljono kultūros puoselėtojas Giedrius Kuprevičius šiemet švenčia savo 80-ties metų jubiliejų, tad koncerte skambės ir autoriaus kūrinių aranžuotės. Šiais metais minimos ir 150-osios Mikalojaus Konstantino Čiurlionio gimimo metinės. Šia proga koncerte skambės M.K. Čiurlionio harmonizuotos lietuvių liaudies dainos, bei G. Kuprevičiaus dedikacija "Mikalojui Konstantinui Čiurlioniui atminti". Koncerto pabaigoje prie Urtės prisijungs Kauno kariljonierė Austėja Staniunaitytė-Proietta, kuri atliks Veronikos ariją iš miuziklo “Veronika” (G. Kuprevičius).
KŪRINIAI PAGAL EILIŠKUMĄ:
Lietuvių liaudies daina
O kai sauliūtė tekėjo (U. Krutkevičiūtės aranžuotė)
Mikalojus Konstatinas Čiurlionis (1875-1911)
Harmonizuotos liaudies dainos:
Oi lekia, lekia
Oi giria, giria
Dainų dainelė
Giedrius Kuprevičius (*1944)
Skriski, skriski Lietuvėlėn (U. Krutkevičūtės aranžuotė)
Preliudas M. K. Čiurlionio atminimui (S. Žilevičiaus aranžuotė)
Veronikos arija iš miuziklo “Veronika” (groja Austėja Staniunaitytė-Proietta)
Geert D‘Hollander (*1965)
The Wellesley Carillon Studies (Wellesley kariliono etiudai): II, Mourning Voices (Gedulo balsai)
The Wellesley Carillon Studies (Wellesley kariliono etiudai): VII, Take Seven (Septintoji scena)
Ludus Modalis I: I, Spring Morning (Pavasario rytas)
Ludus Modalis I: II, Layers (Sluoksniai)
Ludus Modalis I: V, Sorrowing (Liūdesys)
Ludus Modalis I: VI, Melody (Melodija)
Max Richter (*1966)
She was running (Ji bėgo) (M. Kazmierczak aranžuotė)
Ludovico Einaudi (*1955)
Elegy for the Arctic (Elegija arktikai) (M. Kazmierczak aranžuotė)
APIE
Urtė Krutkevičiūtė, gimusi 2007 metais, Klaipėdoje, šiuo metu yra Klaipėdos Vydūno gimnazijos moksleivė. Jos susidomėjimas muzika susiformavo dar ankstyvame amžiuje, nuo pianino studijų, vokalo pamokų chore, ansamblio klasės iki muzikinių apžvalgų ir folkloro muzikos analizės.
Urtės kariljono kelias prasidėjo 2022 metų rudenį, kai prasidėjo pirmoji Klaipėdos Koncertų salės organizuojama „Atrask Karilioną“ programos sesija kartu su jos mokytoja, Gdansko miesto kariljoniere Monika Kazmierczak. Urtė mano, kad ši programa buvo puiki galimybė plėsti savo muzikinį akiratį, atrasti naujus, įdomius instrumentus bei įtraukti kitus savo meninius pomėgius kuriant aranžuotes.
Nors dar yra gimnazijos mokinė, Urtė yra įsitikinusi, kad jos kelias po mokyklos ir toliau bus susijęs su muzika. Kariljono instrumentas padeda jai išlaikyti ir auginti meilę muzikai, tuo pačiu įgyjant muzikos teorijos ir praktinių žinių.
PROGRAMA
Plunksnos
Sunkūs bronziniai varpai atrodo visiškai nesuderinami su plonomis pūkuotomis plunksnomis. Tačiau šiame koncerte kariljono muzika suskambės švelniai kaip pūkas, lengvai kaip kutai ir spalvingai kaip plunksnos!
Kartu su muzika plasnosite, plazdėsite, sklęsite ir skraidysite per gerai žinomus bei mažiau girdėtus kūrinius ir dainas, kuriuos vienija bendra tema – plunksnos ir plunksnelės. Nuo paslaptingo paukščio iki tolimo angelo, nuo vienos iki daugelio spalvų – čia viskas įmanoma!
Koncerto metu skambės tiek klasikiniai, tiek šiuolaikiniai kūriniai, tiek senos, tiek naujos dainos. Išgirsite ir originalias kompozicijas, sukurtas specialiai kariljonui. Koncerto programoje – Wolfgango Amadeus Mozarto „Užburtoji fleita“ (Papageno arija), Richardo Wagnerio „Valkirija“, originalios Tom Gurin ir Jeroen Malaise kariljono kompozicijos, taip pat „The Beatles“, Frank Sinatra ir Robbie Williams dainos. Visa ši muzika suteiks jums sparnus!
Svarbu paminėti, jog koncerto metu Witold Maciak (Lenkija) kartu su Jasper Depraetere atliks duetą-premjerą Lietuvoje: Loretos Narvilaitės (1965) „Saulėlydžio jūros daina“ (The Song of The Sunset Sea).
KŪRINIAI PAGAL EILIŠKUMĄ:
The Cuckoo
Matthias Vanden Gheyn (1721 – 1785)
Prelude Coucou
Plumage on stage
Victor Massé (1822 – 1884)
Air du Rossignol
Iš operos ‘„Les Noces de Jeannette’“
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Scenos iš „Papageno“
Selekcija iš operos „Die Zauberflöte’“
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840 – 1893)
Gulbių ežero suita, Op. 20a, TH. 219
- Scène
- Valse
- Dance of the Cygnettes
-
Czardas: Hungarian dance
Lightly feathered fluttering
Loreta Narvilaité (°1965)
„Saulėlydžio jūros daina“
Witold Maciak (Lenkija) kartu su Jasper Depraetere atliks duetą-premjerą Lietuvoje: Loretos Narvilaitės (1965) „Saulėlydžio jūros daina“ (The Song of The Sunset Sea). Šis kūrinys skirtas vis dar tylinčiam Klaipėdos kariljonui.
Alan Silvestri (°1950)
Feather theme
Iš filmo „Forestas Gampas“
Jos Lerinckx (1920 - 2000)
Four White Ducklings
Feathers in bronze
Peter Pieters (°1957)
Twilight
Tom Gurin (°1995)
Things With Feathers
Selection of feathered evergreens
Randy Crawford (°1952)
One day I Fly Away
Bart Howard (1915 – 2004)
Fly Me To The Moon
Paul McCartney (°1942)
Blackbird
Aranžuotės: Anton Brees (2), Jasper Depraetere (3, 4, 6, 10, 11, 12)
APIE
Jasper Depraetere nuo devynerių metų mokėsi groti kariljonu Liero akademijoje pas Koen van Assche. Vėliau toje pačioje akademijoje įvaldė bosinę gitarą ir fortepijoną. Nuo trylikos metų jis derino studijas Liero akademijoje su mokslu Karališkojoje kariljono mokykloje Mechelen. Karališkąją kariljono mokyklą Jasper baigė 2018 m. su pagyrimu. 2024 m. jis įgijo kariljono ir muzikos pedagogikos magistro laipsnį su aukščiausiu įvertinimu Lukos menų mokykloje (Lemmens, Leuvenas) ir šiuo metu siekia antrojo magistro laipsnio kamerinės muzikos srityje.
2015 m. Jasper laimėjo tarptautinį jaunimo kariljono konkursą Deinzėje, o 2016 m. tapo Lierso kariljono draugijos prezidentu ir pradėjo koncertuoti Belgijoje bei užsienyje. 2019 m. prestižiniame Karalienės Fabijolos tarptautiniame kariljono konkurse jis laimėjo antrąją vietą bei publikos prizą.
Jasper Depraetere yra populiarus kviestinis kariljonininkas tiek Belgijoje, tiek užsienyje, dalyvavęs daugybėje tarptautinių kariljono festivalių. Nuo 2020 m. jis dirba Liero miesto kariljonininko pavaduotoju, o nuo šių metų yra Molo miesto kariljonininkas.
PROGRAMA
Bakchantės: siuita kariljonui ir elektronikai
Pirmojoje koncerto dalyje išgirsite nuoseklią ir melodingą, minimalios muzikos, tokios kaip Steve Reich kūriniai įkvėptą, pusvalandžio trukmės improvizaciją – elektroninę suitą. Paul Maasen siekia, kad net tie žmonės, kurie nėra susipažinę su kariljono muzika, būtų maloniai nustebinti šiuo įtaigiu muzikos kūriniu, kurį papildys ir šviesos efektai.
Antroje koncerto dalyje skambės harmoningas džiazas. Festivalio lankytojai išgirs „The Beatles“ dainų, pop muzikos melodijų ir šiuolaikinio džiazo standartų aranžuotes, kurias parengė pats Paul.
KŪRINIAI PAGAL EILIŠKUMĄ:
Pirma dalis: Kariljono solo
Milan Bonger (1975)
Field X
Beatles
Blackbird
Norwegian Wood
With a little help from my friends
Frank Zappa (1940-1993)
Peaches and Regalia
Uncle Meat
Jan Schröder (1979)
The significant other
Song For Nele
Fünf mark
Paul Maassen (1981)
Six weeks
Joshua Redman (1969)
Can a good Thing last forever
Paul Maassen aranžuotės
Antra dalis:
Paul Maassen (1981)
Bakchantės: siuita kariljonui ir elektronikai
- Įvadas
- Dionisas pasirodo Tėbuose persirengęs žmogumi
- Bakchančių choro intarpas
- Karalius Pentėjas planuoja bausmę
- II bakchančių choro intarpas; orgija
- Dioniso suėmimas ir paleidimas
- III bakchančių choro intarpas: Pentėjo nužudymas
- Agavė, Pentėjo motina grįžta į Tėbus (ir į realybę)
- Bakchantės choro intarpas
- Dionisas pasirodo kaip dievas: deus ex machina
- Epilogas
Euripido tragedijos santrauka:
Neįprastas nepažįstamasis (iš tikrųjų dievas Dionisas) vadovauja pasekėjų grupei, vadinamai bakchantėmis. Persirengęs žmogaus pavidalu, iš Azijos jis atvyksta į Tėbų miestą. Tėbų karalius Pentėjas smarkiai priešinasi Dionisui ir jo vadovaujamam Bakchantų kultui su jų šventinėmis orgijomis. Tėbuose ima dėtis įvairūs keistoki dalykai, ir Pentėjas planuoja už tai nubausti Dionisą. Tačiau Dionisas įtikina Pentėją apsilankyti vienoje iš orgijų persirengus moterimi. Isteriškoje orgijoje Pentėjo motina Agavė neatpažįsta savo sūnaus, bet mano, kad jis yra liūtas. Ji ir kitos bakchantės nužudo Pentėją ir nukerta jam galvą. Nešant jo galvą atgal į Tėbus, Agavės tėvas sugrąžina ją į realybę ir ji supranta, kad ji nužudė savo sūnų. Dabar Dionisas pasirodo kaip dievas, kuriuo jis iš tikrųjų yra, kad nubaustų Pentėjo šeimą už jų netikėjimą.
APIE
Paul Maassen yra Bredos miesto kariljonininkas, grojantis Didžiojo bokšto ir Heuvelkariljono kariljonais. Savo šeimoje jis yra ketvirtosios kartos miesto kariljonininkas, nes jo senelis pradėjo dirbti Bredoje dar 1923 m.
Paul Roterdamo konservatorijoje įgijo džiazo pianisto išsilavinimą, vėliau 2009 m. Utrechto konservatorijoje įgijo fortepijono ir kariljono magistro laipsnį. Turėdamas savitą džiazo muzikanto požiūrį, jis tyrinėja naujus kariljono muzikos būdus, koncertuoja Nyderlanduose ir užsienyje. Be kariljonininko darbo, jis taip pat yra muzikinio teatro muzikos vadovas. Kaip džiazo pianistas jis koncertuoja su Utrechte įsikūrusiu kolektyvu „Jazz Archipel“.
RUGSĖJO 1 D. SEKMADIENIS
PROGRAMA
Driblingas
Festivalyje skambės specialiai šiai progai sukurta originali kompozicija – improvizacija „Driblingas“ kariljonui, elektrinei gitarai ir balsui. Kūrinyje kariljono garsinėje jūroje nardys elektrinės gitaros dainuojantis banginis. Ambientines faktūras pjaustys elektrinės gitaros akordai spalvinami vokalinėmis melodijomis.
APIE
Raimundas Eimontas yra vienas esminių ankstyvosios eksperimentinės muzikos bei neinstitucinės avangardo bangos kūrėjų Lietuvoje, legendinės laisvos improvizacijos ir industrinės triukšmo muzikos grupės „N!N!N!“ ašis. Eksploratyvi improvizacinė jo kūryba nesileidžia apribojama ir siekia išsiveržti už žanro rėmų ar garso paradigmų, muzikai leidžiant plėtotis intuityviai, nevaržomai iš anksto numatytos struktūros ir skleistis tarsi meditacijos formai. Jo daugialypė kūryba laviruoja tarp eksperimento, psichodelikos, elektronikos, improvizacijos, džiazo, roko ar kitos alternatyvos ir visada tampa tarsi garso ekspedicija.
Roberta Daugėlaitė baigė Kauno J. Naujalio muzikos gimnaziją (mokyt. B. Kumpikienės fortepijono klasę). Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įgijo koncertmeisterio magistro laipsnį (dėst. prof. Irena Armonienė-Uss). Šiuo metu yra tarptautinio moterų vokalinio ansamblio „Graces & Voices“, senosios muzikos vokalinio ansamblio „In Campo Aperto“ narė, Kauno Vytauto Didžiojo bažnyčios vargonininkė bei mišraus choro „Cantate Domino“ narė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokyklos „Varpelis“ vyr. koncertmeisterė.
PROGRAMA
Muzikoje skendintis bokštas
Koncerto metu Witold Maciak pakvies žiūrovus į užburiančią kelionę per erdvę ir laiką. Programoje skambės įvairūs kūriniai, pradedant renesanso psalmių aranžuotėmis ir barokiniais šokiais, pereinant prie melancholiškų romantinių kūrinių ir baigiant XX ir XXI a. minimalistiniais bei šiuolaikiniais kūriniais.
Ši muzikinė kelionė apims kelias šalis, įskaitant Lietuvą, Lenkiją, JAV ir Prancūziją, ir pristatys tokių žymių kompozitorių kaip Arvo Pärt, Philip Glass, Jan Pieterszoon Sweelinck, Marta Ptaszyńska ir Staf Nees kūrinius.
KŪRINIAI PAGAL EILIŠKUMĄ:
Philip Glass (*1937)
Glassworks
-Opening (arr. W. Maciak)
Geert D’hollander (*1965)
Ludus Modalis I
- Melody
- Sorrowing
Arvo Pärt (*1935)
Für Alina
Denis Gaultier (1603? - 1672)
Le tombeau de Monsieur de l'Enclos (arr. W. Maciak)
Ennemond Gaultier (1575 - 1651)
Sarabande (from Bauyn manuscript, arr. W. Maciak)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Psalm 23 (1, arr. B. Winsemius)
Staf Nees (1901-1965)
Fantasia I
Marta Ptaszyńska (*1943)
Dzwony św. Katarzyny
Kūrinys buvo dedikuotas Vilniaus 700-osioms metinėms, lietuviška kompozicijos premjera.
APIE
Witold Maciak yra klavesinininkas, mikrotoninės muzikos kompozitorius ir atlikėjas, šiuo metu studijuojantis Valstybinėje muzikos mokykloje Varšuvoje (ZPSM Nr. 1) ir Karališkojoje kariljono mokykloje Mechelene, Belgijoje. Jis gilino žinias įvairiuose kariljono kursuose ir seminaruose Lenkijoje bei užsienyje, mokydamasis iš tokių žymių specialistų kaip Eddy Mariën, Monika Kaźmierczak, Rien Donkersloot ir Boudewijn Zwart.